söndag 11 september 2011

Matsadist, javisst!

Snubblade precis över en gammal bild sen i vintras som fick mig att skratta. Den fick mig att tänka på att min kära mamma alltid tycker att jag väsnas i köket när jag lagar mat hemma hos dem (jag älskar dig i alla fall mamma). Jag är faktiskt ganska medveten om att jag är våldsam i köket, men det går ju inte att sluta! Det slammras i kastruller, skåp smälls igen och kranen spolas på högsta effekt i en halvtimme. Inte sällan ligger det vitlöksskal på golvet och vatten överallt förutom i vasken. För att inte tala om hur spisen ser ut! Allt för att vara så tidseffektiv som möjligt.

Detta nådde i alla fall sin absoluta kulmen i vintras när jag skulle slänga ihop en chili con carne. Minns att jag dundrade fram i köket nästan värre än vanligt, stekte nötfärs, hackade paprika, öppnade burkar av krossade tomater och bönor yada yada yada. Till sist var jag framme vid att hacka vitlöken, skalade den (tappade säkert lite på golvet), la den på skärbrädan, slängde upp lådan med knivar med en duns, och började hacka. Innan jag hunnit hacka frenetiskt mer än tre fyra gånger lät ett metalliskt ljud och KNIVEN GICK SÖNDER. Vilken jäkla skitkniv tänkte jag. I samma tanke tog jag fram vitlökspressen och slängde i den halvt hackade vitlöken. Denna höll jag över grytan och tryckte hårt. Men innan jag ens hunnit pressa klart vitlöken smällde det till i handen. ÄVEN DENNA GICK SÖNDER! Jag minns att min första tanke var att jag måste vara så otroligt stark. Slopade den idén ganska omgående... Lagar nuförtiden alltid mat i harmoni. 

4 kommentarer:

  1. Hahaha tokiga Lina! Åh vad roligt det ska bli att läsa din blogg! puss/Karin s

    SvaraRadera
  2. Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig :) Tack, detsamma bästa du! Hoppas du har det bra! Puss och kram

    SvaraRadera
  3. Kör hårt Lina hälsar Guggu.

    SvaraRadera
  4. TACK! Vad roligt att du läser min blogg! :) Kram

    SvaraRadera