måndag 30 juli 2012

Grillade älgbiffar med den bästa grillsåsen

Nu ska ni läsa noggrant för här kommer ett riktigt bra recept på en sås som passar till i stort sett allt grillat. Nästan alla som smakat på denna ljuvliga sås har velat ha receptet på den. Såsen kallar vi i min familj för Thommy-sås. Den person som bjöd oss på denna sås för många år sedan, var just Thommy. Vanligtvis skriver jag bara den initiala bokstaven på namnen jag skriver här, men såsen har inget annat namn och för mig så är det just Thommy-sås. Bli inte lurad av de enkla ingredienserna i såsen, och hur enkelt den görs. Den är verkligen helt fantastisk.

När jag gjorde såsen häromkvällen grillade jag älgbiffar, gjorda på älg- och fläskfärs, med rostade potatisar, morötter och vitlök i ugnen. En bra kombo (notera att allt innehåller rikligt med vitlök). Sedan satt jag på trappan och åt det till ett glas av det sista rosévinet från Frankrike. Det var en härlig ljummen sommarkväll jag ska se till att minnas i vinterrusket.

Det här behöver du till Thommy-såsen, ungefär 4-5 personer:
  • 3 dl creme fraiche
  • 1 stor gul lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 msk dijonsenap
  • 1 1/2 tärning köttbuljong
  • 1/2-1 dl gräslök
  • peppar


Gör så här:
Hacka den gula löken och riv vitlöken fint. Stek löken i kastrull med olja eller smör. Lägg i creme fraichen och koka upp. Rör i dijonsenap, köttbuljong, gräslök och peppar. Låt koka upp återigen så att buljontärningen löser upp sig med såsen. Sedan är den redo för servering.

Det här behöver du till mina älgbiffar, ca 14-15 biffar:
  • ca 600 gram älgfärs
  • ca 600 gram fläskfärs 
  • 2 stora kvistar färsk rosmarin
  • 3 vitlöksklyftor
  • salt
  • peppar

Gör så här:
Klipp de gröna barren av rosmarinen till mindre bitar i en bunke. Riv i vitlök. Blanda i älgfärs och fläskfärs. Salta och peppra. Gör till små biffar. Grilla eller stek.

Det här behöver du till den ugnsrostade potatisen med morötter och vitlök, för 4 personer:

  • ca 16 mindre potatisar
  • 3 morötter
  • 1 hel vitlök
  • smör
  • olja
  • salt

Gör så här:
Tvätta potatisen och lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Tvätta och eventuellt skala morötterna. Skär morötterna i mindre bitar men låt potatisarna vara hela. Skär hela vitlöken, vågrätt igenom, med skalet kvar och lägg de två delarna på plåten. Klicka på smör på olika ställen av plåten, på potatisen och morötterna. Ringla på olja. Ställ i mitten av ugnen på 175 grader till potatisarna är mjuka. Ta ofta ut plåten och rör om rotfrukterna. Glöm inte att salta före servering. 

1 kommentar: