torsdag 27 oktober 2011

Recept för idétorka #5. Kycklingpasta

Idag, dagen efter tentan, njuter jag av att nästan inte ha något inplanerat på hela dagen. Jag lagar en av mina snabblagade favoriter som det blir flera matlådor av. Det här är verkligen ett recept som passar in på mina recept för idétorka då du står och rotar i kylen och undrar vad fasen du ska göra; för så länge du har lite grönsaker och creme fraiche i kylen och pasta i skafferiet kan du göra dig en riktigt god måltid. Idag lagade jag kycklingpasta med vinstekta champinjoner, zucchini och spenat. Men som sagt du kan ta nästan vilken grönsak som helst och vilket kött som helst, eller göra den vegetarisk för den delen. Mitt recept varierar alltid efter det jag har hemma eller det jag är sugen på.

                            
                            
Idag provade jag på en sorts spagetti som hade hål i sig och var mycket tjockare än vanlig spagetti. Lite ovanlig men mycket roligare att äta; spagetti och sugrör i ett.

Det här behöver du för pastan som lagades idag (ungefär sex personer):
- 2 kycklingfileér
- 1 zuzzhini
- 1 påse babyspenat
- 250 gram champinjoner
- 1 dl rött eller vitt vin
- 10 cocktailtomater

- 1 lök
- 2 vitlöksklyftor
- 3 dl creme fraiche
- 1 dl mjölk
- 2 msk kycklingfond
- 2-3 msk fransk senap
- Pasta
- Parmesanost



Såhär gör du:
Stek hackad lök i skivor väldigt hastigt, högst en minut. Häll detta i en bunke vid sidan av och stek sen hackad zuzzhini och svamp i omgångar. Häll även detta i bunken. När du steker svampen häller du i vin de sista minuterna tills det är helt avdunstat och inkokat i svampen. Ungefär här är det dags att börja koka pasta. Strimla kyckling och stek i olja med salt och peppar. Ställ denna åt sidan i en annan bunke tills vidare. Häll tillbaka grönsakerna i stekpannan igen och häll i creme fraiche, mjölk, vitlök, fransk senap, kycklingfond, salt och peppar. Låt koka upp och smaka av. Någon minut innan du tar av såsen från plattan lägger du i kyckling, babyspenat och cocktailtomater delade på mitten. Tomaterna ska inte koka sönder och spenaten ska helst inte bli för mjuk. Servera med pasta och parmesanost.




5 kommentarer:

  1. Vill du bo med mig??
    Ffff...

    SvaraRadera
  2. Inte en chans, hon ska bo med mig!

    SvaraRadera
  3. Åh, Ffff du får komma och bo med oss.Jag lovar att jag ska skämma bort dig :)

    SvaraRadera
  4. Aahww... du är snäll du!! :) Men jag kanske slänger ut K. Han är inte snäll.

    SvaraRadera