tisdag 4 oktober 2011

Inte en enda kanelbulle

Allt detta tjat om kanelbullens dag och jag är inte bättre jag... Idag är det kanelbullens dag och jag har inte ätit en enda kanelbulle! Har faktiskt inte hunnit köpa mig en, och dessutom är det ju inte lördag idag. Får ta igen den i helgen och köpa TVÅ bullar på stenugnsbageriet istället.


Bara för det är en sån bullhysteri i dag delar jag här med mig mitt egna recept på bullar. Jag föredrar vaniljbullar framför kanelbullar så därför är det ett recept för just vaniljbullar som jag lägger upp. Det går utmärkt att byta ut vaniljsockret i fyllningen mot kanel om man hellre vill ha det. Ibland brukar jag ha i en halv burk kesella/kvarg när jag bakar bullar. Jag upplever att bullarna blir ännu godare av det.




Det här behöver du för 40 bullar:
Deg
- 50 gram jäst
- 150 gram smör
- 5 dl mjölk
- 1 tsk salt
- 1 dl strösocker
- 1 1/2 tsk stött kardemumma
- 14 -15 dl vetemjöl
- 2 ägg (1 äggvita, 2 äggulor)
(- Kesella/kvarg)



Fyllning
- 250 - 300 gram smör
- 3/4 dl socker
- Vaniljsocker


Garnering
- 1 ägg
- Pärlsocker



Såhär gör du:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm den till 37 grader. Häll degspadet över jästen. Ha i en halv burk kesella, detta är inget måste. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen till den blir trådig och smidig. Gärna mer än en kvart, med elvisp. Låt jäsa under bakduk i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop fyllningen. Arbeta degen på ett lätt mjölat bakbord. Gör snurror eller knutar av degen och fyllningen och lägg i muffinsformar. Låt jäsa minst 30 minuter till. Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8 - 10 minuter, beroende på storlek. Låt svalna på galler under bakduk. 


Äts varma med kall mjölk, förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar