tisdag 6 december 2011

Recept för idétorka #6. Spagetti och köttfärsås

Den ständiga frågan som till och från kommer upp i mitt huvud under en dag är fortfarande "men VAD ska vi äta idag?". Det går tyvärr inte att stänga av denna tvångstanke, hur mycket jag än önskar. Exempel: jag sitter och letar artiklar till magisterarbetet och läser författarnamnen till en artikel där den ena författaren heter Dejonckere..."Mm, det låter som Dijonsenap... Det var länge sedan vi åt det. Man kanske skulle göra någon god sås med senap i ikväll... Mmm. Men vi har ingenting till som passar. Åh, vad ska vi äta ikväll?". Eller när jag passerar en pizzeria på väg hem..."Gud vad gott det luktar... Synd att pizza är så onyttigt och dyrt... Vi borde äta någonting nyttigt och billigt idag... Men vad ska vi äta?" Eller när jag tar fram min gamla matlåda ur ryggsäcken och diskar den..."Jag undrar vad det kommer vara för mat i denna nästa gång?..Kanske det som vi lagar ikväll? Men vad ska vi äta ikväll då?" Detta är tragiskt men SÅ sant!

Igår fick svaret på frågan bli spagetti och köttfärsås, de luxe förstås. Det är ett riktigt bra recept som vuxit fram under år av experimenterade. Det är även ett recept jag fått dela av mig många gånger, så jag kan säga att det är uppskattat. Här kommer det!


Det här behöver du för 6 personer:
- 4 stora tomater
- 2 msk olivolja
- 2 vitlöksklyftor
- 2 msk vitvinsvinäger (eller annan vinäger)
- 1/2 msk socker
- 500 gram blandfärs
- 1 gul lök
- Champinjon
er (ju fler desto bättre)
- 3 morötter
- 1 zucchini
- 2 1/2 dl vispgrädde/matlagningsgrädde
- 2-3 Sweet chilisås (dosera efter egen smak och tycke, men jag tycker det ska vara en del i)
- 1 1/2 dl rödvin
- 1 msk paprikakrydda
- 1 msk tomatpuré
- Salt och peppar

Såhär gör du:
Tvätta tomaterna och dela dem på mitten. Lägg dessa i en ungsform och häll olivolja på dessa tillsammans med en riven vitlök, salt och peppar. Sätt in i mitten av ugnen 225 grader i minst 45 minuter. Lägg sedan dessa i en gryta och mixa med stavmixer till en slät sås. Smaka av med vitvinsvinäger, socker och ytterligare lite salt och peppar. Sätt grytan på plattan och låt småkoka. Om det får koka för häftigt finns det risk att hela köket blir prickigt av tomatsås. Stek hackad lök, morötter, champinjoner, zucchini i omgångar och lägg i en gryta. Häll i den hemgjorda tomatsåsen och rödvinet i grytan. Låt det småkoka samtidigt som du steker köttfärsen. När den är klar häller du också detta i grytan. Ha i en riven vitlök, sweet chilisås, tomatpuré, paprikakrydda, salt och peppar och låt koka ungefär en halvtimme. Nu är det dags att koka pastan.

Klart!

För dig som inte orkar, vill eller har lust att göra versionen med hemgjord tomatsås kan jag rekommendera att bara ha vätska av matlagningsgrädde istället. Då får du ha i lite mer av den varan än vad mitt recept säger och även lite mer tomatpuré. Dessutom några matskedar ketchup

1 kommentar:

  1. Denna får mig att minnas Cannes och när ni var där o hälsade på. Såå mysigt det var!! 😊 Och gott allting! 😄
    Måste göra denna köttfärssås nån dag.
    Saknar både dig o din blogg! ❤️

    SvaraRadera