lördag 17 december 2011

Julfest och kärt återseende

Nu är utbildningens tentor är avklarade och inga fler kurser väntar (vilken känsla)! Det betyder att min klass inte har föreläsningar tillsammans längre, vilket känns jättevemodigt. Det som nu återstår av utbildningen är magisteruppsatsen och den kan man jobba med var man vill. För att träffa alla fina klasskamrater igen innan julen ställde jag därför häromkvällen till med julfest för mina kära vänner. Kvällen innehöll förstås mat och dryck! Alla hade med sig något ätbart, och det blev en bra buffé. Den innehöll bland annat småpajer, fetaostsallad, bönsalsa, medelhavssallad, ostar, kex, bröd, oliver och massa annat gott. Inte så julinspirerat med andra ord. Det kommer vi få nog av i julhelgen. 

                            



Men för den riktiga julkänslan spelade vi tärningsspelet med julklappar var och en hade med sig. Tänka sig att alla paket hamnade hos rätt person!


Det blev en hel del mat över vilket jag, K och min övernattande vän M, var tacksamma för. Jag kände mig alldeles utsvulten när jag vaknade. Det blev en bra frukost.


Till välkomstdrinken serverade jag västerbottenostkex med solroskänor. Jag är urdålig att komma på drinktilltugg så det brukar oftast bli dessa jag gör. Tur att de går hem. De passar bra till alla söta drycker.

Det här behöver du för ungefär 35 bitar:
- 3 dl vetemjöl
- ¼ tsk salt
- 100 g smör
- 1 dl rostade solroskärnor
- 1 ½ dl riven västerbottenost
- 1 msk kallt vatten

Såhär gör du:
Blanda ihop mjöl, salt och smör. Nyp ihop till en smulig massa. Tillsätt kärnorna och osten, sist vattnet. Forma till en avlång rulle. Detta är enklast med hjälp av plastfolie så du kan rulla ut den ordentligt. Ska vara stor som en 5 krona (kanske något mindre). Låt vila i kylen 1 -2 timmar (går även att frysa sen baka). Skär i bitar om 1 cm. Lägg på bakplåtspapper. Grädda längst ner i ugnen till dem fått lite färg, ungefär 10 – 11 minuter, 225 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar