måndag 3 september 2012

Svamprisotto med rosmarinytterfläskfilé

Jag älskar risotto, jag älskar svamp och jag älskar OST! Risotto med en massa svamp och ost  är därför ett garanterat vinnande kort hos mig. Häromdagen avnjöt vi just en sådan risotto tillsammans med en vitlök- och rosmarinmarinerad ytterfläskfilé. Risotto skulle jag verkligen kunna äta en dag i veckan.

Förresten, sedan en tid tillbaka ser det något annorlunda ut längst ned på bloggen. Jag har lagt till etiketter i alla mina blogginlägg, vilket gör att det är lättare att hitta bland mina recept. Längst ned på sidan finner du nu därför en hel drös med olika sorters matkategorier. Om du ändå inte hittar det du söker går det enkelt skriva i sökfältet som är under matkategorierna. Om du till exempel vill ta en titt på blogginlägget med vårt så-stort-så-man-kan-bo-i-det-
pepparkakshus, kan du skriva in just pepparkakshus i sökfältet och så får du upp det önskade inlägget. Bra va?

Nog talat om det, nu kommer receptet på min svamprisotto och rosmarinfläskytterfilé!

Det här behöver du till svamprisotto för ungefär 6 personer:
Till risotton:
  • 4 dl risottoris (avorio-/arborio-/carnoliris)
  • 1 gul lök
  • 1/2 dl olivolja
  • 3 dl vitt vin
  • olika sorters svamp (ex kantareller champinjoner)
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • 2 msk kantarellfond
  • 3 tomater
  • 1 påse med babyspenat
  • ca 2 dl riven parmesanost
  • salt och peppar

Till ytterfläskfilén:
  • 1 ytterfläskfilé
  • 1/2 dl olja
  • 3 vitlöksklyftor
  • ca 7 kvistar rosmarin
  • salt 
  • peppar

Gör så här:
Förmarinera gärna ytterfläskfilén några timmar innan tillagning, annars blir den torr och tråkig. Skär då bort allt som inte är kött på filén men låt den vara hel. Blanda olja, kryddor och vitlök i en påse och lägg sedan ner köttet i detta. Blanda runt, knyt igen påsen och lägg den i kylskåpet.

Stek hackad lök i en gryta med 1/2 dl olja på medelhög värme. Häll i riset och rör om under en minut eller två. Häll sedan i vitt vin och låt detta koka in helt i riset till det inte finns något kvar, samtidigt som du rör om. Koka upp vatten i en kastrull eller vattenkokare (föredrar jag) och häll i så att vattnet täcker riset. Låt detta koka hela tiden (kokningen får inte avstanna för då blir inte riset som du vill ha det). Lägg i buljongtärningarna och rör om. När vattnet fått koka bort från riset tillsätter nu ytterligare lite vatten men inte lika mycket denna gången. Nu tillsätter du bara 1 dl. När det kokat bort tillsätter du återigen 1 dl och fortsätter såhär till riset fått det tuggmotståndet du föredrar. Se till att röra om i riset ofta så det inte bränns. Stek ytterfläskfilén i stekpanna. Vira runt och låt filén vila i ugnsfolié till risotton är klar. Stek svamp parallellt med risotton och lägg i grytan med risotto när det börjar bli klart. Hacka tomaterna i små bitar och lägg i. Riv parmesanost och rör i risotton. Riset får gärna vara något löst när du rör i osten för osten gör att det tjocknar ytterligare. Smaka av med kantarellfonden, salt och peppar. Rör i babyspenaten precis innan servering. Skär ytterfläskfilén i bitar. Toppa risotton med parmesan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar