måndag 24 september 2012

Hejdå, sommaren. Vi ses igen nästa år.

Nu när det börjar närma sig kallare och mörkare tider igen, börjar växtodlingen på trappen och innegården sakta men säkert avvecklas. Krukorna med dess forna grönska plockas bort, en efter en. Det var en härlig känsla att starta upp trädgården i våras, men det är också en härlig känsla att stänga ned den för vintern nu också. Och lika mycket som jag välkomnade sommaren känner jag nu att jag nu välkomnar hösten. I höst och vinter ska jag dricka mängder av koppar te, ha en massa ljus tända, ha raggsockor på (konstant), gosa in mig i varma filtar och läsa bra böcker. Kom nu hösten!

Varje gång jag står och diskar ser jag årets skörd av tomater som ligger vid fönstret. För varje gång jag tittar till de känns det som att de blivit ytterligare lite rödare. De skulle blivit små och många, istället blev de stora och få. Hur som helst ska de bli goda att äta. Lite chili har jag sparat för torkning som kommer göra sig bra i alla mustiga grytor chili con carne som det ska lagas i höst och vinter. Utanför dörren blir gurkorna bara större och större. De ska verkligen bli spännande att äta. Hoppas bara inte att frosten hinner ta dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar