onsdag 19 september 2012

Det gångna året - sötsaker

Här kommer ännu en sammanfattning av det gångna bloggåret. Den här gången handlar det om sötsaker, goda som lustiga. Kolla så får ni se!


Lagom till julabstinensen kom gjorde jag ett inlägg om ett pepparkakshus jag och mina fina vänner byggde ett år tidigare. Det var av den lite större sorten. Inlägget finns att läsa om du klickar här.


Om jag fick välja ETT recept på ett sött bakverk att visa för det här året skulle det vara det här receptet. Sockerkaka är jag inte speciellt förtjust i men om du gör den med en krämig fyllning blir det genast en helt annan kaka. Den får högsta poäng av mig. Här är receptet.


Första försöket att göra makroner gick sådär. En tydlig känsla av att de var hemgjorda fanns det i alla fall. Inlägget kan du läsa mer om här.


Ett nytt försök med nytt recepet gjordes. Då blev resultatet något bättre. Krämen var godast med sin nutellafyllning med apelsinsmak. Recept finns här.


På min födelsedag bakade jag tårtan som jag nästan alltid bakar när det ska firas födelsedag. Tårtan är en chokladtryffeltårta med rostade pinjenötter på som du serverar med en klick grädde. Om du är svag för kladdkaka är det här en kladdkaka de luxe, du måste prova på att baka. Receptet finns här.




Kokos och citronparfait med ananasblommor gjorde jag i våras. De så kallade blommarna kan göra sig bra på annat än den här parfaiten jag valde att ha de till. Vad sägs om en cupcake med en liten blomma på toppen? Eller en fruktsallad? Eller lätt doppade i choklad till drinken? Läs hur jag gjorde dem här.


Chokladskålar att ha glass i har jag också gjort i år. Bortsett från att vissa chokladdoppade ballonger exploderade, en del på plåten och andra i närheten av mitt ansikte, var de väldigt roliga och pyssliga att göra. Biskviparfaiten som också finns i det här inlägget är inte att leka med. 


Mitt sista recepet för det gångna året är den här jättegoda blåbärspajen. Om du vill kan du byta ut blåbären mot äppel och röra i lite kanel bland äppelbitarna. Smuldegen ovanpå pajen blir knäckig och frasig precis som jag tycker att en paj ska vara. Receptet finns här.

1 kommentar: