fredag 10 februari 2012

Smoothie eller glass på minuten

Vi har fått för vana att göra smoothie i veckorna. Det istället för att äta godis. Det fungerar faktiskt riktigt bra. Hur man lär sig att uppskatta det naturligt söta i frukt kan jag uppleva är ganska svårt. Men om jag har i banan, vilket är väldigt sött, i min smoothie så blir den så pass söt att till och med mitt sockerbegär kan stillas. Ju brunare bananerna är desto sötare blir de (upplever jag i alla fall), så vänta till sista stunden innan du använder dem.

En sak jag lärde mig häromdagen är att man tydligen kan frysa banan. Om du har bananer du näst intill får slänga, för de är FÖR bruna, skala dem och lägg in dem i frysen! En annan sak jag lärde mig efter detta var att man kan göra hemgjord NYTTIG glass med bara stavmixern, på de frysta bananerna. Ja, du läste rätt: enkelt, billigt, gott, nyttigt! Haleluja!


Det här behöver du för två glas smoothie/glass:
  • 1 stavmixer
  • 2 bananer (frysta om du vill ha glass, normala om du vill ha smoothie)
  • 2/3 paket djupfrysta hallon eller jordgubbar
  • 1 dl vaniljyoghurt


Så här gör du:
Häll hallon/jordgubbar, bananer och yoghurt i en bägare och mixa. Häll upp i glas och drick/ät omedelbart. 


Enklare glass får du leta efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar