onsdag 23 maj 2012

Sentimentalitet och matvetesallad

Nu börjar det verkligen kännas att sommaren närmar sig. Som vanligt är det alltid jättefint väder när det börjar dra ihop sig till skolavslutning och jag vill plocka alla syrener som finns och sätta dem i vas hemma hos oss. Examinationen av min och min kära klasskamrats uppsats är gjord och godkänd, i morgon kvarstår endast en opponering av en annan uppsats. Jag njuter av mina sista dagar som student med att passa på att sova extra länge om morgnarna, vara vaken extra länge om kvällarna (nåja) och mycket där till. Min blogg, gjordes en gång i tiden för att visa hur en fattig student som är galen i mat kan ha det kulinariskt, trots sina ekonomiska begränsningar. Den tiden är tyvärr snart ett minne blott och jag är sentimental. Underbara studietid. Men oroa dig inte, bloggen kommer att finnas kvar och jag kommer fortsätta skriva även när jag inte längre är student.

Ikväll njöt vi av det fina vädret och grillade på innegården. Jag svängde ihop en matvetesallad med bland annat soltorkade tomater och spenat och på grillen lades det vitlök- och chilimarinerad kycklingfilé, halloumi och aubergine. Till det hade vi en röd yoghurtsås. Jag skulle kunna grilla alla dagar i veckan. 

 

Det här behöver du till matvetesalladen för ca 6 personer:
  • 3 dl matvete
  • 1/2 grönsaksbuljong
  • 1 rödlök
  • 1 grön paprika
  • 1 dl oliver
  • 1/2 burk soltorkade tomater
  • 70-100 gram spenat
  • 1 burk svarta bönor
  • 1 msk olivolja

Gör så här:
Koka matvetesalladen med vatten (och buljongtärningen), enligt kartongens anvisningar. Rör ner olivolja och låt svalna något i grytan. Hacka paprika, rödlök och soltorkade tomater fint. Häll över i en skål. Låt bönorna rinna av och tillsätt även dem och spenaten. Rör samman med det något avsvalnade matvetet. Är lika god att ätas ljummen som kall. 

Det här behöver du till vitlök- och chilimarinaden:
  • 500 gram kycklingfilé
  • 1/2 dl olja
  • 3 vitlöksklyftor
  • ca 1/2 msk chiliflakes
  • ca 1/2 msk soya
  • salt
  • peppar

Gör så här:
Dela kycklingfilén på mitten. Klyv därefter dessa två bitar på tvären så att du får fyra platta bitar av en filé. När du upprepat detta med alla filéerna lägger du dem i en fryspåse. Blanda samman olja, riven vitlök, chiliflakes, soya, salt och peppar. Häll över marinaden i fryspåsen med kycklingen, knyt åt och skaka om. Låt gärna stå dra några timmar innan det är dags att grilla. 

Det här behöver du till den röda yoghurtsåsen:
  • 4 dl grekisk yoghurt
  • ca 3 msk röd pesto
  • salt
  • socker

Gör så här:
Blanda yoghurt och pesto. Smaka av med mer pesto. Smaka dig till lagom balans mellan sött och salt. Behövs bara en knivsudd av vardera.






2 kommentarer:

  1. Vad roligt med examen! Grattis! Vad har du pluggat och är nu färdigutbildad till?

    Så länge bloggen fortsätter är jag nöjd:)
    /Linnéa

    SvaraRadera
  2. Kan du förstå hur himla sugen man blir?
    Bara bilderna - och så kan man förnimma dofterna
    och ert sällskap! Grattis till examen!!

    SvaraRadera