fredag 17 augusti 2012

Köttfärsfylld aubergine

Har du tröttnat på spagettin till köttfärsåsen, eller vill undvika kolhydraterna, kommer här ett trevligare och roligare alternativ. I början av veckan tillagade jag ostgratinerad köttfärsfylld aubergine. Jag fyllde en hel plåt med dessa skapelser och räknade med att de skulle räcka till matlådor resten av veckan. Det gick inte helt enligt mina planer, vi slukade dem på ett par dagar bara. Jag hade i 250 gram skogschampinjoner i köttfärsåsen, vilket jag ofta har i min köttfärssås. I kombination med aubergine tyckte jag att smaken av svampen förstärktes, vilket var väldigt trevligt. Nästa gång ska jag även ha i kantareller och försöka få ytterligare svampkaraktär. 


Det här behöver du för 6 ostgratinerade köttfärsfyllda aubergin-halvor (för ungefär 4 personer):
Till köttfärsåsen:
  • 600 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 250 gram skogschampinjoner 
  • eventuellt kantareller
  • 2 röda paprikor
  • 1 1/2 dl rödvin
  • ca 2 dl matlagningsgrädde
  • 3 tomater
  • 3 msk tomatpuré
  • 3 vitlöksklyftor
  • ca 4 msk sweet chilisås
  • ca 3 msk kalvfond
  • rikligt med färsk timjan
  • innanmäte från 3 aubergine
  • salt
  • peppar


Övrigt:
  • ost
  • 3 aubergine
  • salt


Gör så här:
Hacka gul- och vitlök och bryn i stekpanna. Gör detsamma på paprikan. Häll över i en skål och bryn sedan hackad svamp (champinjoner och alt. kantareller). Häll även över detta i skålen. Dela auberginerna på tvären. Gröp ur de så de blir som små båtar. Hacka innanmätet och bryn i stekpannan. Under tiden saltar du de urgröpta auberginerna och lägger de på en plåt. Bryn köttfärsen. När den är klar häller du över löken, paprikan, svampen och auberginen i stekpannan tillsammans med köttfärsen (om du inte har en stor och djup stekpanna, ta en gryta istället). Häll över rödvin, matlagningsgrädde, sweet chilisås, kalvfond, tomatpuré. Hacka tomaterna i mindre bitar och lägg i såsen. Låt koka upp. Smaka av med timan, salt och peppar.

Fyll auberginerna med köttfärssås och toppa med ost. Gratinera mitt i ugnen ungefär 35 minuter på 200 grader. Lägg på ytterligare timan på toppen före servering. Tips, ha balsamvinäger till, även om där inte finns någon sallad. Smakerna ihop med köttfärsen är väldigt trevlig. 



6 kommentarer:

  1. Det där såg ju underbart gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma. Vad glad jag blir att du tycker det! :)

      Radera
  2. Ohhh, det här ska jag göra med sojafärs! Kanske prova att ha skogschampinjoner, portabello OCH kantareller. Svampbonanza! Eller det blir kanske för mycket av det goda så att säga

    SvaraRadera
    Svar
    1. The more the merrier, tror jag! Jag ska också prova med soyafärs någon gång eller kanske med qourn, så att det blir ännu mer svamp. Skulle du lägga till något i receptet nu när jag vet att du lagat det?

      Radera
  3. Åh, det låter helt ljuvligt gott!! Ska absolut provas någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina moster! Jag tror du hade tyckt om det! :) Saknar dig. Kraaam

      Radera