måndag 4 juni 2012

Matkoma och buschetta med rucolakräm

Gissa om det har skålats med mousserande vin helgen som varit! Efter en helg med mina fina föräldrar och bror på besök har det inte bara druckits bubbel utan också ätits en massa goda måltider som bland annat innefattat förrätter, varmrätter, efterrätter, grill i regn, restaurangbesök, tapas, godis och både stora och långa frukostar. Jag vet inte om det (med min fattiga studentmage), efter all den här mat, har lett mig in i någon form av långvarig matkoma. Sömnen kallar på mig!... Det känns dock bättre att skylla på fyra år av hårda studier istället för det här kolossala matintaget. Så ingen matkoma, studiekoma!

En förrätt jag bjöd familjen på var bruschetta med rucolakräm. Det är ett recept jag hållit hårt i sen jag blev bjuden på det på en tjejsläktfest för ett år sedan. De där tjejfesterna generar alltid många nya och spännande recept att ta med sig hem. Jag ser fram emot nästa! Dessa bruschettor med rucolakräm tror jag även fungerar bra som tapas eller till en välkomstdrink. 

Receptet är från Ernst Kirchsteiger och orginalreceptet kan du hitta här


Det här behöver du:
Till krämen:
  • 1 påse rucola
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3/4 dl olivolja
  • 1 dl solrosfrön
  • 1/2 msk vitvinsvinäger
  • 1 msk flytande honung
  • 70 gram västerbottenost
  • 1/2 citron, rivet skal och citron
  • 2 krm salt
  • 1 krm svartpeppar


Övrigt:
  • 1 baguette
  • 5 rädisor



Så här gör du:
Skölj och lägg rucolan i en skål. Tillsätt skalad hackad vitlök. Blanda ner olivolja, solrosfrön, vitvinsvinäger, honung, sakt, peppar, riven ost, citronskal och saften av en halv citron. Mixa med en stavmixer till en creme. Smaka av! Skär brödet i skivor, grilla dem en liten stund i ugnen. Skiva rädisorna tunt. Bre en klick av krämen på varje brödskiva och garnera med rädisor och solrosfrön. 


I orginalreceptet står det att det ska vara vit balsamvinäger i krämen, men jag har valt att ha i vitvinsvinäger i stället för jag tycker att den syran passar bättre. 

                Här köpte jag allt grisen i säcken...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar