lördag 7 juli 2012

Inte bara nudlar i Cannes

Bloggen är fortfarande vid liv! Försmäkta icke. Jag hoppas jag inte förlorat er mina fina läsare. Här kommer ett långt inlägg som kompensation för den långa frånvaron.

Dagen efter min hemkomst från Berlin åkte jag och min K till kära moster S i Cannes. Där var vi en vecka och njöt till fullo av trevligt sällskap, sol, bad och MAT förstås. Som vi har ätit goda ostar och druckit smakfulla viner under semestern! Rosévin finns det i mängder eftersom det produceras mycket av den sortens vin i trakterna kring franska rivieran. Jag lyckades få med mig både ost och vin hem. De kommer att ätas och drickas med andakt. 



Nästan varje dag gick vi ner till det lokala bageriet för att köpa nybakade baguetter till frukost. Baguetter är ju ett måste att förtära då man är i landet som är så förknippat med baguetter. Givetvis är det så att de också gör de bästa baguetterna. Frukosten avnjöts sedan, varje morgon, i skuggan under vinrankorna. 


Moster S otroligt gästvänliga och snälla vänner lät oss bo i deras gäststuga i Cannes la Bocca. En av kvällarna blev vi dessutom bjudna på en jättegod trerättersmiddag bestående av apertif (vin med drinktilltugg som oliver, ostar och kex), huvudrätt med jättegoda olika sorters grillat kött och ungsrostade grönsaker, mellanrätt bestående olika smarriga ostar, och efterrätt, glasstårta med bär och choklad. Vad jag har förstått det som så är det tydligen ganska vanligt att man äter så här många rätter. Jag älskar den franska matmentaliteten och funderar på varför jag inte var född som fransyska. 


Som jag gick och dreglade över all mat (inte bokstavligen över/på maten) i den stora matbutiken i Cannes la Bocca. Självklart var jag tvungen att släpa med mig kameran dit, för att låta er få en känsla över vilka delikatesser som fanns där. En stor hyllängd, och ett antal kyllådor med härliga ostar av olika slag och ett hav rosévin gjorde att det säkert tog en halvtimme längre för mig att handla varje gång. 


En kväll köpte vi med oss lite olika saker som vi var sugna på från matbutiken. Det resulterade i ett bord av franska (kanske inte bara) delikatesser. Chevre chaud på baguette (för liknande recept klicka här), brie, fetaost, en sorts gryere jag aldrig ätit förut, oliver, melon, kryddig korv, pizza och rosévin, förstås. 



I det lilla köket i gäststugan lagade jag en dag spagetti och köttfärsås till moster S och K. Den var helt klart uppskattad av de två. Receptet på min spagetti och köttfärsås kan du hitta här.



En kväll besökte vi en trevlig restaurang, Le marais, som låg i en smal gränd tillsammans med en massa andra restauranger. Utomhus avnjöt vi en trerätters middag, den också med oliver till för-förrätt. Som riktig förrätt åt jag chèvresallad. Till varmrätt, lokalt fångad fisk med gult ris och en väldigt smakrik ratatouille. Till efterrätt åt jag tre olika sorters chokladmousse, mörk, ljus och vit, tillsammans med vaniljsås. En ganska lustig kombination men ändå helt okej. Hela stråket med restauranger på samma gata som vår restaurang verkade jättemysiga och inte överdrivet överfyllda med turister. Restauranggästerna verkade vara både turister och lokalbefolkning vilket kändes trevligt.  


Det här var min examenspresent från moster: en superlyxig solstol för en dag och en lunch som var så god att jag kommer drömma om den i alla framtid. En stor bit laxfilé med potatismos och hollandaisesås kom serverat i en korg till mig när jag låg i den bekväma solstolen. Vilken lyx! Moset på tallriken var det godaste moset jag ätit i mitt liv. Efter ett desperat försök att lista ut vilka ingredienser den innehöll kom jag fram till att moset KANSKE innehöll: potatis (förstås), charlottenlök, vitlök, gräslök, creme fraiche, grädde och smör. Jag har en känsla av att jag kommer experimentera med mitt mos en tid framöver. Solstolen och den jättegoda maten fanns på ett ställe som heter Vegaluna. Det stället kan jag verkligen rekommendera om man vill unna sig en dags lyx och göra sig säker på att man får god mat till ett bra pris.





Den sista kvällen tog vi farväl av havet och hade picknick på en filt vid stranden. Vi köpte med oss pizza som avnjöt i skymningen. Vi var inte de enda som var där och åt dagens sista måltid. Hela stranden var full med människor som hade picknick. Längs med stranden kunde man se rökpelare som steg upp mot himmelen av alla tända grillar som också fanns där. Den sista kvällen kunde inte spenderats på ett bättre vis. Det var så himla mysigt att sitta och titta på alla människor och att se ut över medelhavet en sista gång innan hemfärd. 





Lite mat köpte jag förstås med mig hem. Dessutom en söt plåtburk från butiken Comptoir de Famille. Där fanns det vintageinspirerade plåtburkar i mängder! Jag tror jag måste skicka en beställning på en till med min moster. Sockrade popcorn fick jag för första gången i mitt liv smaka under resan. Vanligtvis är jag inte speciellt förtjust i popcorn med de här var riktigt goda. Moster saltade de lite också och då blev det en perfekt balans mellan sött och salt. En förpackning av popcorn fick alltså också följa med mig hem. Lite småburkar med tomatpure, dijonsenap och chestnut spread (kastanjepuré) fick göra det samma. Ost var jag ju förstås också tvungen att ha med mig hem! En gryere (av den sort jag inte minns namnet på), en krämig brie, en chèvre och tortelini med ostfyllning var det min lilla lilla medhavda kylväska kunde rymma. Vinet som jag tidigare nämnde, var så fantastiskt gott. Jag fick med mig i tre flaskor rosévin hem. Jag är glad att alla tre flaskorna klarade flygresan eftersom jag säkerligen annars hade försökt komma på en metod att utvinna intorkat vin ur kläder. 

Vi ses snart igen Frankrike och moster!

1 kommentar:

  1. Ja, åååhh vilken härlig vecka!! Det gick så fort bara men ni får komma ner snart igen. Det var såååå mysigt att ha er här!!! Love you to the moon and back!!

    SvaraRadera