onsdag 25 juli 2012

En liten del av sommaren i frysen

Ännu en jordgubbssäsong går mot sitt slut. Jag försöker som vanligt njuta av gubbarna in i det sista. Detta eftersom jag vet med mig att jag alltid ångrar att jag inte åt mer. Under vintern går jag och suktar efter doften av importerade jordgubbar och svär tyst över att jag inte njöt tillräckligt mycket av de svenska små underverken. För att få möjlighet att behålla en liten del av sommaren in på vintern kommer här ett litet tips. Köp några liter jordgubbar och lägg i frysen! Sockrar du dem något ska de hålla sig ännu bättre. Dessa jordgubbar duger väldigt bra till att göra smoothies. Det gör jag med mina. Jag är medveten om att jag tidigare lagt upp ett liknade recept på smoothie här på bloggen, men det skadar aldrig med lite repetition. Glöm förresten inte bort att gå ut i skogen och plocka blåbär för att sedan lägga i frysen. Det gör sig också fantastiskt bra i smoothie. 


Det här behöver du för två glas banan- och jordgubbssmoothie:
  • 1 stavmixer
  • 2 bananer
  • 2 nävar frysta jordgubbar
  • 1 dl vaniljyoghurt

Så här gör du:
Häll jordgubbar, bananer och yoghurt i en kanna och mixa till en slät vätska. Häll upp i glas och servera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar