måndag 22 oktober 2012

Energibollar

Ett nyttigare alternativ till sötsaker har blivit lite utav en favorit för mig. Det senaste är chokladbollar, eller nästan chokladbollar. Man skulle kunna likna dem vid energibars eller något liknade. Jag brukar ha dem som mellanmål eller innan träningen. Energibollar döpte jag de nöjt till när jag stod och rullade de små bollarna. Känslan av att ha kommit på ett så bra namn var fantastisk. Av någon anledning kollade jag upp mitt nya ord på internet. Det fanns redan... Och det används tydligen i samma bemärkelse också, förstås! Hur som helst. Ta vad du har hemma i skafferiet, men uteslut allt onyttigt. Använd inget socker utan få sötma från torkad frukt eller bär. Ersätt smör med ekologiskt jordnötssmör och kesella. Hacka och ha i nötter och frön. Några skedar med kakao är uppiggande och en skvätt kaffe lika så. Jag rullade mina bollar i hackade pumpafrön, linfrön och solrosfrön. 


Det här behöver du till ungefär 12 bollar:

  • 1 1/2 dl sötmandel
  • 1 1/2 dl havremix
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl torkade tranbär
  • 1 dl torkade gojibär
  • 1/2 dl kakao
  • 1/2 dl kaffe
  • 1 1/2 dl ekologiskt jordnötssmör
  • 1-1 1/2 dl kesella


Gör så här:
Lägg hackad sötmandel, torkade tranbär, gojibär, havremix, solrosfrön och kakao i en bunke. Lägg i de blöta ingredienserna: kaffe, jordnötssmör och kesella. Blanda samman och rulla till ganska stora bollar. Rulla i exempelvis pumpafrön, linfrön, solrosfrön eller kokos.





2 kommentarer:

  1. Hej Lina
    De ser både fina och goda ut. Du får ha med dig ett smakprov när du kommer hem nästa gång.
    Kram Pappa

    SvaraRadera
  2. Ser ju riktigt gott ut!!
    OBS!! Jag vill också vara anonym.
    Kram från Kerstin Torenstam

    SvaraRadera