måndag 9 april 2012

Vindsnabb majssoppa med brödbullar

Idag klockade K mig när jag lagade denna majssoppa med hembakade brödbullar till. Det tog 24 minuter. Är det någon som vågar utmana mig? Jag har förvisso något försprång eftersom jag inte behöver läsa receptet på samma vis som en annan som aldrig lagat maten, men jag är villig att ge ett försprång på tre minuter. Kom igen då! 


Soppan ser kanske inte så aptitlig ut, men det är den. Om du tycker om majs och tacokrydda är det här en rätt att prova på att laga. Det ursprungliga receptet är från Leila Lindholm. Men jag kör numera på känsla och kryddar med lite mer än bara tacokrydda. Brödbullarna är, som min snabba tid avslöjar, snabblagade men också jättegoda. De har dessutom en historia bakom sig. Receptet har min söta mormor fått från USA. För många år sedan åt vi det brödet på en restaurangkedja vid namn Red lobster, i just USA. Brödet som serverades där var så gott att min mormor ville få tag i receptet. Det lyckades hon dessutom få. Nu 15 år senare, står jag och bakar det i mitt kök i Lund. 






Det här behöver du till majssoppan, 2 personer:
  • 1 msk rapsolja
  • 1 burk majskorn
  • 1 burk lätt creme fraiche
  • 5 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning (alt. 1 grönsaksbuljongtärning)
  • 3 msk tacokrydda
  • ca 1 msk citronsaft
  • spiskummin
  • paprikakrydda
  • salt
  • peppar

Så här gör du:
Öppna majsburken och låt majsen rinna av i durkslag. Hetta upp en stekpanna med olja. Häll över majsen och låt steka på hög värme. Rör om ofta. Låt majsen mörkna lite och stek den till den börjat ge ifrån sig ett poppande ljud. Häll över den stekta majsen i en större gryta. Häll i vatten, creme fraiche, hönsbuljontärning, tacokrydda, spiskummin, paprikakrydda, salt och peppar. Koka upp. Mixa soppan slät med en stavmixer (varnar för att det kan skvätta som bara den om du inte använder en tillräckligt hög gryta). Låt koka ytterligare några minuter.


Det här behöver du till mormors Red lobster-bullar, 4 bullar, 2 personer:
  • 2 dl sconesmix
  • 1 dl riven cheddar
  • 1 dl kärnmjölk (kesella eller fil)
  • 2 msk smör
  • vitlökspulver
  • 1 nypa salt

Så här gör du

Blanda sconesmix, ost och kärnmjölk, salt och lite vitlökspulver tills degen är jämn. Lägg ut med hjälp av matskedar på bakplåtspapper. Baka 10 minuter, 225 grader. När bullarna är uttagna och fortfarande varma ska de penslas med smält smör, blandat med ganska rikligt med vitlökspulver (hur mycket man vill ha är en smaksak. Jag föredrar ganska mycket pulver både i och på bullarna). Servera dem efter pensling så snart som möjligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar